با عضویت در کانال ستاد، میتوانید از آخرین فناوری لیزر و فوتونیک مطلع شوید تمایلی ندارم عضویت
اخبار > سومین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد.

چاپ        ارسال به دوست

ویژه نامه لیزر و فوتونیک

سومین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک منتشر شد.

سومین شماره ویژه نامه فناوری لیزر و فوتونیک ، مربوط به آذر ماه 1396 با همکاری مابین ستاد توسعه فناوری های لیزر و فوتونیک و ساختارهای میکرونی و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان منتشر شد.
این شماره شامل 8 بخش با موضوعات و مطالب مختلف اعم از: سخن اول ، گفت وگو، چشم انداز، از علم تا ثروت، لیزر نیوز ، پیشگامان، راهنما و مدرسه فناوری در 80 صفحه به چاپ رسیده است.
بخش اول سخن ابتدایی:
سخنانی از سوی آقای حمیدرضاقمی عضو هیأت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما، استاد دانشگاه شهید بهشتی و مسئول کارگروه فناوری لیزر ستاد لیزر؛ ایشان ستاد لیزر را فرصتی برای ایجاد اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان رشته های علوم مهندسی دانسته و در بحثی اجمالی مشکلات و معضلات پیش روی اشتغال آنان را برای خدمت به جامعه بررسی و تبیین نموده اند.
بخش دوم گفت و گو:
الف) مصاحبه با خانم دکتر کیانفر رئیس کارگروه فناوری های تخصصی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در زمینه: جایگاه لیزر در تشخیص و درمان بیماری ، مزیت های درمانی و هزینه- ای؛ فعالیت در زمینه ترویج و آموزش لیزر در سطوح راهبردی و اجرایی کشوراز جمله دروس دانشگاهی؛ فعالیت مشترک با ستاد لیزر؛ جایگاه لیزر در میان پزشکان و گذراندن دوره های کار با دستگاه های لیزرپزشکی؛ حمایت از شرکت های تولید کننده و دارای تجهیزات پزشکی و دستگاه های مورد استفاده قرار گرفته در حوزه لیزر پزشکی(حوزه پوست و زیبایی، توان بخشی، دندان پزشکی، دستگاه سنگ شکن کلیه)
ب) مصاحبه با دکتر صباغ زاده استاد تمام رشته لیزر و فعال در دانشگاه های تهران، بهشتی، مدرس و آزاد اسلامی و مؤسس مرکز علوم و فنون لیزر درباره: تحصیل فیزیک و چگونگی علاقه مندی به این رشته و گرایش به لیزر؛ تحصیل دوره کارشناسی ارشد و بالاتر در دانشگاه تگزاس و فعالیت های پژوهشی در زمینه لیزر در این دانشگاه؛ فعالیت های صورت گرفته پس از اتمام تحصیل و بازگشت به کشور و برنامه ها و اهداف مورد نظر ایشان درحیطه لیزر.
بخش سوم چشم انداز:
الف) آسانسورهای لیزری(space Tethers) یا فضاپیماهای فضایی با کابل های طولانی هستند که می توانند برای حرکت ، تغییر تکانه ، کنترل پایدار و ارتفاع و یا حفظ موقعیت نسبی اجزای سیستم حسگر یک ماهواره یا فضا پیمای بزرگ استفاده شوند. با توجه به اهداف مأموریت و ارتفاع پرواز ، پروازهای فضایی با استفاده از این نوع نیروی فضاپیما می تواند به طور قابل توجهی ارزان تر از پرواز فضایی با استفاده از موتور موشک باشد.
ب) لیزر، عکاس و فیلم بردار حرکت های مولکولی: شتاب دهنده خطی ذره (Linac) نوعی شتاب دهنده ذره است که با قرار دادن ذرات باردار در معرض پتانسیل های الکتریکی نوسان کننده در یک مسیر خطی انرژی جنبشی ذرات زیر اتمی یا یون های باردار را به شدت افزایش می دهد. یکی از پیامدهای بهره گیری از شتاب دهنده های خطی مذکور دستیابی به لیزر الکترون آزاد ایکس سخت با طول موجی در گستره پهنای مولکولی است که تصویر برداری از حرکت های مولکولی را امکان پذیر می کند.
ج) حس گرم مادر شدن با تابش های سرد لیزر: از مکانیزم اثر لیزرهای سرد بر بدن می توان به افزایش اکسیژن فعال اشاره کرد. همچنین لیزرهای سرد می توانند باعث سنتز اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها شوند و بر فرآیند ترجمه هم تأثیر گذارند. استفاده از یک فوتون خارجی توسط لیزر می تواند منجر به برقراری ارتباط سلولی شود و به عنوان یک سیگنال برای ادامه فرآیند سلولی عمل کند.
بخش چهارم از علم تا ثروت:
الف) رشد دانش بنیان ها در شهرهای صنعتی: معرفی شرکت لیزر آسا صنعت پارسیان یکی از شرکت های فعال در زمینه لیزر و در شهر اصفهان؛ معرفی این شرکت از ابتدای شکل گیری ، بنیانگذاران، ساختار ، فعالیت های پژوهشی، تولیدات و محصولات، خدمات و فعالیت های آموزشی، شرکت در طرح های ملی و بین المللی، مشکلات مهم در مسیر پیشرفت، حمایت ها و چالش ها و برنامه های پیشرو می باشد.
ب) دستگاه های اندازه گیری و کالیبراسیون: با رشد تولید و توسعه دستگاه های مختلف در حوزه های گوناگون علوم و صنعت و ارتقای فناوری به کار رفته در آنها ، نیاز به ابزارهای اندازه گیری و پارامترهای مرتبط با دستگاه و کالیبراسیون رو به افزایش است. بدیهی است این ابزار آلات باید متناسب با پیشرفت فناوری به کار رفته دردستگاه- ها به روز رسانی شوند ؛ یکی از مهم ترین ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در زمینه اپتیک و لیزر، دستگاه توان سنج است.
ج) معرفی شرکت ( Coherent) با بیش از 50 سال حضور در بازارهای لیزر جهان: نحوه شکل گیری ، پیشرفت ، محصولات ، ساخت چشمه های لیزری، ساخت لیزرهای صنعتی و نوآوری های شرکت مذکور بیان شده است.
بخش پنجم لیزر نیوز:
الف) گرفتن تابش از آب: تا به امروز تابش تراهرتزی از جامدات ، گازها و پلاسما تولید شده اما تاکنون هیچکس نور تراهرتزی را از مایعات جدا نکرده است اما گروهی از مؤسسه اپتیک روچستر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تیانجین، دانشگاه پکن و دانشگاه ITMO از اثرات پالس های فمتوثانیه بر روی آب برای رسیدن به این ویژگی استفاده کردند.
ب) فناوری آزمایشگاه های روی تراشه: این فناوری شامل دستگاهی است که در ابعاد سانتی متر و یا میلیمترِ مورد نظر در آزمایشگاه های زیست شناسی و تشخیص پزشکی توسط آن انجام می شود به صورتی که هر بخش از تراشه عملکردی برابر یک بخش از آزمایشگاه رادار است.
بخش ششم پیشگامان لیزر:
الف) لیزر دریچه ای به دنیای بیولوزی : سال ها قبل تنها یک نفر بود که اعتقاد داشت نور لیزر می تواند ذرات را به دام اندازد و یا به حرکت وادارد.(این شخص آرتور اشکین پدر علم به دام اندازی نوری و یکی از بزرگان علم لیزر است) اما امروزه بسیاری از دانشمندان از این نور برای دستکاری و محدود سازی سلول های زیستی و دیگر اجسام کوچک شفاف استفاده می کنند.
ب) گام اول به سوی لیزر: در سال 1930 چارلز تاونز از دانشگاه کلمبیا بر روی مولکول ها مطالعه می کرد او در طول جنگ جهانی اول نیز بر روی رادار کار کرد. دفتر تحقیقات دریایی او و فیزیکدانان دیگر را تحت فشار قرار داد تا با همفکری یکدیگر به ساخت اشعه های قدرتمند از تابش در طول موج های کوتاه تر بپردازند. تاونز به همراه گوردون در سال 1954 روی این دستگاه کار کردند و آن را به نتیجه رساندند و نامش را دستگاه میزر گذاشتند.
بخش هفتم راهنما:
الف) به سوی 2020 فوتونیک پیشرانه رشد اقتصادی اروپا: این قسمت ترجمه کتاب مذکور درباره ره نگاشت راهبردی چند ساله ( 2014-2020 ) اروپا با توجه به فوتونیک و سرمایه گذاری و پیشرفت و استفاده از این علم در جامعه می باشد.
ب) معرفی نرم افزار تخصصی(GLAD) که یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای شبیه سازی اپتیک فیزیک و تحلیل سیستم های لیزری است.
بخش هشتم مدرسه فناوری
الف) سایه ها همیشه سیاه نیستند: شبکیه چشم سه نوع گیرنده رنگ دارد: یکی برای رنگ قرمز، یکی برای رنگ سبز و دیگری برای رنگ آبی. اگر هر سه رنگ با هم تابیده شوند چشم ما رنگ سفید را می بیند و اگر هر سه با هم مسدود شوند چشم ما سایه ای سیاه را مشاهده می کند اما در بقیه موارد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این بخش در پاسخ به پرسش مطرح شده و آزمایش های صورت گرفته می پردازد.
ب) درک زیبایی بی نهایت با دنیای رنگ ها: در این قسمت نیز به طول موج های نور مرئی ، تابش آن به اشیا، انعکاس به محیط، دریافت انعکاس به چشم و تجزیه و تحلیل امواج در چشم و درک و تشخیص نهایی رنگ ها در مغز می پردازد. همچنین در این بخش به رنگ های اصلی ، قوانین رنگ ها، رنگ های مکمل و تجزیه رنگ ها نیزه اشاراتی شده است.

٠٩:١٨ - شنبه ١٨ آذر ١٣٩٦    /    شماره : ٢٩٥٢٠    /    تعداد نمایش : ٤٧١